9786051050324
119538
https://www.sahafium.com/kitap/ak-parti-p119538.html
Ak Parti Toplumsal Değişimin Yeni Aktörleri
0.00
Ak Partinin siyasi yelpazenin merkezine doğru gerçekleştirdiği değişim seçmenler tarafından güvenilir ve müspet algılandı ve 2002 genel seçimlerinde bu parti galip geldi. Bilinen İslami kökleri, liderlerinin geçmişteki faaliyet ve demeçleri göz önünde bulundurulduğunda, bu partinin neden ve nasıl daha liberal bir çizgiyi benimsediğinin açıklanmaya ihtiyacı vardır. Ak Parti Türkiyede sessizce gerçekleşen bir dönüşümün nedeni değil sonucudur. Anadoluda kök salan yeni burjuvazi ile devlet kontrolü dışındaki yeni entelektüel sınıf bu dönüşümün temel failleri. Ak Parti deneyimi ile ilgili sorulacak pek çok soru vardır: Ak Parti İslami bir parti midir? Tamamen İslami bir hareketin İslami olmayan veya İslami unsurlar taşımayan bir harekete dönüşmesi mümkün müdür? Ak Parti üyelerinin özel hayatlarında dini değerlere bağlı olmaları bu partinin İslami bir parti olarak sınıflandırılması için yeterli midir? Bir parti ya da hareket ne zaman İslamcı olur veya İslamcı oluşu ne zaman sona erer? Parti yönetimi siyasal İslamla her türlü bağlantıyı reddetse de, biz bu partinin hâlâ İslamcı olduğunu düşünebilir miyiz? Ak Partinin durumu, yeni koşullara uyum sağlayabilmiş bir İslami hareketin başarı hikâyesinden çok, İslamcılığını, hatta apaçık İslami köklerini reddettiği derecede Türkiyede sistemin siyasal İslama dönüşme veya siyasal İslamı ehlileştirme kabiliyetinin bir hikâyesi midir? Bu kitapta birçok bilim insanı Ak Partiyi değişik yönlerden ele alarak bu sorulara bir yanıt bulmaya çalışıyor: Hakan Yavuz/Türkiyede İslami Hareketin Dönüşümünde Yeni Burjuvazinin Rolü; Massimo Introvigne/Türkiyede Dini Piyasa(lar); Yalçın Akdoğan/Muhafazakâr-Demokrat Siyasal Kimliğin Önemi ve Siyasal İslamcılıktan Farkı; William Hale/Hıristiyan Demokrasi ve AKP, Benzerlikler ve Zıtlıklar; İhsan D. Dağı/Adalet ve Kalkınma Partisi: Güvenlik ve Meşruiyet Arayışında Kimlik, Siyaset ve İnsan Hakları Söylemi; Sultan Tepe/İslami Eğilimli Bir Parti Olarak Adalet ve Kalkınma Partisinin Değişim Vaatleri, Çelişkileri ve Sınırları; Ahmet T. Kuru/Laikliğin Yeniden Yorumlanması: Adalet ve Kalkınma Partisi Örneği; Ali Çarkoğlu/Türkiyede Yeni Nesil İslamcılar: Değişen Seçmen İçinde Adalet ve Kalkınma Partisinin Temelleri; Gareth Jenkins/Semboller ve Gölge Oyunu: Ordu-AKP İlişkileri, 2002-2004; Ziya Öniş/Adalet ve Kalkınma Partisinin Ekonomi-Politiği; Engin Yıldırım/Emek Karşısında Adalet ve Kalkınma Partisi; Edibe Sözen/Ak Partinin Kadın Siyaseti ve Ak Partili Kadın Kimlikleri; Burhanettin Duran / AKP ve Dönüşümün Aracı Olarak Politika; Şaban Kardaş / Türkiye ve Irak Krizi: Kimliklerle Çıkar Arasında AKP.
Ak Partinin siyasi yelpazenin merkezine doğru gerçekleştirdiği değişim seçmenler tarafından güvenilir ve müspet algılandı ve 2002 genel seçimlerinde bu parti galip geldi. Bilinen İslami kökleri, liderlerinin geçmişteki faaliyet ve demeçleri göz önünde bulundurulduğunda, bu partinin neden ve nasıl daha liberal bir çizgiyi benimsediğinin açıklanmaya ihtiyacı vardır. Ak Parti Türkiyede sessizce gerçekleşen bir dönüşümün nedeni değil sonucudur. Anadoluda kök salan yeni burjuvazi ile devlet kontrolü dışındaki yeni entelektüel sınıf bu dönüşümün temel failleri. Ak Parti deneyimi ile ilgili sorulacak pek çok soru vardır: Ak Parti İslami bir parti midir? Tamamen İslami bir hareketin İslami olmayan veya İslami unsurlar taşımayan bir harekete dönüşmesi mümkün müdür? Ak Parti üyelerinin özel hayatlarında dini değerlere bağlı olmaları bu partinin İslami bir parti olarak sınıflandırılması için yeterli midir? Bir parti ya da hareket ne zaman İslamcı olur veya İslamcı oluşu ne zaman sona erer? Parti yönetimi siyasal İslamla her türlü bağlantıyı reddetse de, biz bu partinin hâlâ İslamcı olduğunu düşünebilir miyiz? Ak Partinin durumu, yeni koşullara uyum sağlayabilmiş bir İslami hareketin başarı hikâyesinden çok, İslamcılığını, hatta apaçık İslami köklerini reddettiği derecede Türkiyede sistemin siyasal İslama dönüşme veya siyasal İslamı ehlileştirme kabiliyetinin bir hikâyesi midir? Bu kitapta birçok bilim insanı Ak Partiyi değişik yönlerden ele alarak bu sorulara bir yanıt bulmaya çalışıyor: Hakan Yavuz/Türkiyede İslami Hareketin Dönüşümünde Yeni Burjuvazinin Rolü; Massimo Introvigne/Türkiyede Dini Piyasa(lar); Yalçın Akdoğan/Muhafazakâr-Demokrat Siyasal Kimliğin Önemi ve Siyasal İslamcılıktan Farkı; William Hale/Hıristiyan Demokrasi ve AKP, Benzerlikler ve Zıtlıklar; İhsan D. Dağı/Adalet ve Kalkınma Partisi: Güvenlik ve Meşruiyet Arayışında Kimlik, Siyaset ve İnsan Hakları Söylemi; Sultan Tepe/İslami Eğilimli Bir Parti Olarak Adalet ve Kalkınma Partisinin Değişim Vaatleri, Çelişkileri ve Sınırları; Ahmet T. Kuru/Laikliğin Yeniden Yorumlanması: Adalet ve Kalkınma Partisi Örneği; Ali Çarkoğlu/Türkiyede Yeni Nesil İslamcılar: Değişen Seçmen İçinde Adalet ve Kalkınma Partisinin Temelleri; Gareth Jenkins/Semboller ve Gölge Oyunu: Ordu-AKP İlişkileri, 2002-2004; Ziya Öniş/Adalet ve Kalkınma Partisinin Ekonomi-Politiği; Engin Yıldırım/Emek Karşısında Adalet ve Kalkınma Partisi; Edibe Sözen/Ak Partinin Kadın Siyaseti ve Ak Partili Kadın Kimlikleri; Burhanettin Duran / AKP ve Dönüşümün Aracı Olarak Politika; Şaban Kardaş / Türkiye ve Irak Krizi: Kimliklerle Çıkar Arasında AKP.