es-Sahâifü’l-İlâhiyye, Maveraünnehir hazasında yetişen Şemseddin Semerkandi’nin (ö. 702/1303) felsefi kelam nitelikli önemli bir çalışmasıdır. İnanç konularınında ele alınmasında ve işleniş biçimindeki özgün yaklaşımı, problemlerin çözümünde nass merkezli aklı ustalıkla kullanması, onu alanında seçkin kılmıştır. Yazar, kaleme aldığı es-Sahâifü’l-İlâhiyye adlı bu çalışmasında, entelektüel boyutunu başarılı bir şekilde yansıtmış ve bu doğrultuda eser, geleneksel kelam kültürü dışına taşarak özgün bir yapıya bürünmüştür.
Semerkandi, Matüridi gelenekte yetişmesine rağmen itikadi mezhep tutuculuğundan uzak kalmış, kendi ifadesiyle ‘’Hakka ulaşma’’ çabasında olmuş, eleştirel yaklaşımdan öte uzlaşmacı bir tavır takınarak, zengin birikimini yapıcı bir üslup ile ortaya koymuştur. es-Sahâifü’l-İlâhiyye, Türk-İslam kültürünün en ciddi ve önemli miraslarından birisidir.
es-Sahâifü’l-İlâhiyye, Maveraünnehir hazasında yetişen Şemseddin Semerkandi’nin (ö. 702/1303) felsefi kelam nitelikli önemli bir çalışmasıdır. İnanç konularınında ele alınmasında ve işleniş biçimindeki özgün yaklaşımı, problemlerin çözümünde nass merkezli aklı ustalıkla kullanması, onu alanında seçkin kılmıştır. Yazar, kaleme aldığı es-Sahâifü’l-İlâhiyye adlı bu çalışmasında, entelektüel boyutunu başarılı bir şekilde yansıtmış ve bu doğrultuda eser, geleneksel kelam kültürü dışına taşarak özgün bir yapıya bürünmüştür.
Semerkandi, Matüridi gelenekte yetişmesine rağmen itikadi mezhep tutuculuğundan uzak kalmış, kendi ifadesiyle ‘’Hakka ulaşma’’ çabasında olmuş, eleştirel yaklaşımdan öte uzlaşmacı bir tavır takınarak, zengin birikimini yapıcı bir üslup ile ortaya koymuştur. es-Sahâifü’l-İlâhiyye, Türk-İslam kültürünün en ciddi ve önemli miraslarından birisidir.