Tanıtım Tarih boyunca Türkler kendilerine has bir musiki evreni ve birikimi oluşturmuş, yetiştirdiği musikişinaslarla medeniyet tarihine mührünü vurmuştur. Bu minvalde Türkler tarafından kaleme alınan eserlerden biri de Mısır Türk Sultanlığı’nda Arapça olarak yazılmış “Kitâbü Keşfi'l-Hümûm ve'l-Kürab fî Şerhi Âleti't-Tarab” isimli kitaptır. Günümüze ulaşan tek nüshası Topkapı Sarayı Müzesi III. Ahmed Yazma Eserler Kütüphanesinde bulunan bu eserde, telif edildiği XIV. yüzyıl ve öncesine ait pek çok çalgıya dair bilgiler bulunmaktadır. Doç. Dr. Mehmet TIRAŞCI tarafından kaleme alınan ve beş bölümden oluşan eserde, “Kitabü Keşfi’l– Hümûm”un orijinal Arapça metni, edisyon kritik yapılmış metni ve Türkçe tercümesi de bulunmaktadır. Müstakil olarak çalgıbilim konusu ile ilgilenen tarihî eserlere sıkça rastlanılmaması, bu çalışmayı daha da önemli kılmaktadır. İçerisinde yer alan kimi bilgi ve isimler, Türk musikisi çalışmaları açısından bir kaynak eser özelliğine sahiptir. İçindekiler Ön Söz Kısaltmalar Birinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm Hakkında A. Eserin Fiziki Özellikleri Ve Yapısı B. Keşfu’l-Hümüm Ne Zaman Ve Ne İçin Yazıldı C. Keşfu’l-Hümüm’un İçeriği D. Keşfu’l-Hümüm’un Kaynakları E. Keşfu’l-Hümüm’da İsmi Gecen Şahıslar 1. Peygamberler 2. Sahabiler 3. Musikişinaslar, Şairler Ve Filozoflar 4. Yöneticiler 5. Din Adamları Ve Arifler F. Keşfu’l-Hümüm Hakkında Bilinenler İkinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm’da Musiki Felsefesi Ve Nazariyatı A. KKeşfu’l-Hümüm’da Musiki Ve Felsefesi 1. Keşfu’l-Hümüm’a Etki Eden Felsefi Görüşler 2. Musiki Düşüncesi 3. Musiki Ve Astroloji 8 Mehmet Tıraşcı 4. Musiki Ve Şifa B. Musiki Nazariyatı 1. Keşfu’l-Hümüm’da Ses Ve Perdeler 2. Perdeler Ve Şubeler 3.Cinsler 4. Makamlar Üçüncü Bölum Keşfu’l-Hümüm’da Calgılar A. Genel Olarak Calgılar Ve Yapıları 1. Çalgılar 2. Çalgı Yapımı B. Keşfu’l-Hümüm’da Zikredilen Calgılar C. Keşfu’l-Hümüm’da Zikredilen Diğer Calgılar Dördüncü Bölum Keşfu’l-Hümüm’un Turkce Tercumesi Beşinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm’un Orijinal Metni Son Söz Ve Sonuç bibliyografya İndeks
Tanıtım Tarih boyunca Türkler kendilerine has bir musiki evreni ve birikimi oluşturmuş, yetiştirdiği musikişinaslarla medeniyet tarihine mührünü vurmuştur. Bu minvalde Türkler tarafından kaleme alınan eserlerden biri de Mısır Türk Sultanlığı’nda Arapça olarak yazılmış “Kitâbü Keşfi'l-Hümûm ve'l-Kürab fî Şerhi Âleti't-Tarab” isimli kitaptır. Günümüze ulaşan tek nüshası Topkapı Sarayı Müzesi III. Ahmed Yazma Eserler Kütüphanesinde bulunan bu eserde, telif edildiği XIV. yüzyıl ve öncesine ait pek çok çalgıya dair bilgiler bulunmaktadır. Doç. Dr. Mehmet TIRAŞCI tarafından kaleme alınan ve beş bölümden oluşan eserde, “Kitabü Keşfi’l– Hümûm”un orijinal Arapça metni, edisyon kritik yapılmış metni ve Türkçe tercümesi de bulunmaktadır. Müstakil olarak çalgıbilim konusu ile ilgilenen tarihî eserlere sıkça rastlanılmaması, bu çalışmayı daha da önemli kılmaktadır. İçerisinde yer alan kimi bilgi ve isimler, Türk musikisi çalışmaları açısından bir kaynak eser özelliğine sahiptir. İçindekiler Ön Söz Kısaltmalar Birinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm Hakkında A. Eserin Fiziki Özellikleri Ve Yapısı B. Keşfu’l-Hümüm Ne Zaman Ve Ne İçin Yazıldı C. Keşfu’l-Hümüm’un İçeriği D. Keşfu’l-Hümüm’un Kaynakları E. Keşfu’l-Hümüm’da İsmi Gecen Şahıslar 1. Peygamberler 2. Sahabiler 3. Musikişinaslar, Şairler Ve Filozoflar 4. Yöneticiler 5. Din Adamları Ve Arifler F. Keşfu’l-Hümüm Hakkında Bilinenler İkinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm’da Musiki Felsefesi Ve Nazariyatı A. KKeşfu’l-Hümüm’da Musiki Ve Felsefesi 1. Keşfu’l-Hümüm’a Etki Eden Felsefi Görüşler 2. Musiki Düşüncesi 3. Musiki Ve Astroloji 8 Mehmet Tıraşcı 4. Musiki Ve Şifa B. Musiki Nazariyatı 1. Keşfu’l-Hümüm’da Ses Ve Perdeler 2. Perdeler Ve Şubeler 3.Cinsler 4. Makamlar Üçüncü Bölum Keşfu’l-Hümüm’da Calgılar A. Genel Olarak Calgılar Ve Yapıları 1. Çalgılar 2. Çalgı Yapımı B. Keşfu’l-Hümüm’da Zikredilen Calgılar C. Keşfu’l-Hümüm’da Zikredilen Diğer Calgılar Dördüncü Bölum Keşfu’l-Hümüm’un Turkce Tercumesi Beşinci Bölüm Keşfu’l-Hümüm’un Orijinal Metni Son Söz Ve Sonuç bibliyografya İndeks