Kurban ve Egemenlik Shakespeare'den Bruno'ya Avrupa'da Teoloji ve Siyaset

Stok Kodu:
9789752982673
Boyut:
135-210
Sayfa Sayısı:
384
Basım Yeri:
Ankara
Baskı:
1
Çeviren:
Zuhal Yılmaz
Dili:
Türkçe
0,00
9789752982673
98925
Kurban ve Egemenlik
Kurban ve Egemenlik Shakespeare'den Bruno'ya Avrupa'da Teoloji ve Siyaset
0.00
Shakespeare'in bir oyununda geçen av sahnesinden yola çıkan Sacerdoti, Antik dönem felsefesini Batı'ya taşıyan Farabi, İbn Rüşd, İbn Meymun gibi kaynaklara dayanarak, Dante, Machiavelli, Bruno, Spinoza ve Hobbes'daki din ile iktidar ilişkilerinin ele alınışını sergiliyor. Oyunun çözümlenen sahnesinde Kraliçe Elisabeth av sırasında bir geyiği kurban ederek Papa'nın temsil ettiği kurban sunucusu rolünü ele geçirir. Dünyevi egemenliğinin ruhani egemenlikten bağımsız olarak elde edilişini gösteren bu sahnenin altında Antikçağ'dan beri süregelen temel bir tartışma yer alır: dünyevi egemenliğin uygulanışında dinin ve felsefenin ilişkileri. Düşüncenin temeli dinin felsefeye bir araç olması gerektiği görüşünde birleşen filozoflara dayanır. Bruno'nun önerdiği yönetim modelini Elisabeth bir av sahnesiyle gerçekleştirir. Av eğretilemesi dinden bağımsız bir egemenlik modelini anlatır. Aynı tarihlerde Katolikliğe geçen IV. Henri'nin yönetimi, Elisabeth yönetimi ile bir tek ortak noktaya sahiptir: dini devletin yönetimi uğruna kullanılabilir bir konuma yerleştirmek. Sacerdoti güncelliğini koruyan laiklik tartışmalarına açıklık getirecek kaynakları Batı kültüründe din-siyaset ilişkisinin oluşumunu incelemek üzere ele alıyor. Kurmacadan aldığı bir ayrıntıyı açıklayarak, aynı zamanda hiç bitmeyen tartışmalarla dolu gerçekliği aydınlatıyor.
Shakespeare'in bir oyununda geçen av sahnesinden yola çıkan Sacerdoti, Antik dönem felsefesini Batı'ya taşıyan Farabi, İbn Rüşd, İbn Meymun gibi kaynaklara dayanarak, Dante, Machiavelli, Bruno, Spinoza ve Hobbes'daki din ile iktidar ilişkilerinin ele alınışını sergiliyor. Oyunun çözümlenen sahnesinde Kraliçe Elisabeth av sırasında bir geyiği kurban ederek Papa'nın temsil ettiği kurban sunucusu rolünü ele geçirir. Dünyevi egemenliğinin ruhani egemenlikten bağımsız olarak elde edilişini gösteren bu sahnenin altında Antikçağ'dan beri süregelen temel bir tartışma yer alır: dünyevi egemenliğin uygulanışında dinin ve felsefenin ilişkileri. Düşüncenin temeli dinin felsefeye bir araç olması gerektiği görüşünde birleşen filozoflara dayanır. Bruno'nun önerdiği yönetim modelini Elisabeth bir av sahnesiyle gerçekleştirir. Av eğretilemesi dinden bağımsız bir egemenlik modelini anlatır. Aynı tarihlerde Katolikliğe geçen IV. Henri'nin yönetimi, Elisabeth yönetimi ile bir tek ortak noktaya sahiptir: dini devletin yönetimi uğruna kullanılabilir bir konuma yerleştirmek. Sacerdoti güncelliğini koruyan laiklik tartışmalarına açıklık getirecek kaynakları Batı kültüründe din-siyaset ilişkisinin oluşumunu incelemek üzere ele alıyor. Kurmacadan aldığı bir ayrıntıyı açıklayarak, aynı zamanda hiç bitmeyen tartışmalarla dolu gerçekliği aydınlatıyor.
Kapat