Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Ayasofya Koleksiyonu, No. 3740
İslam tarihinde hıfzıssıhha konusunun müstakil olarak işlendiği ilk örneklerden biri Ebû Zeyd el-Belhî’nin (ö. 322/934) Mesâlihu’l-Ebdân ve’l-Enfüs adlı eseridir. Eser, beden ve ruh sağlığının korunması ve hastalıklarının tedavisi konularını içeren iki makaleden oluşmaktadır. Bu iki makale de kendi içinde bölümlere ayrılarak yiyecek ve içeceklerden spor ve müziğe, öfkenin kontrolünden, üzüntünün giderilmesine kadar pek çok farklı konuda yapılması gereken düzenlemeler anlatılmıştır. Kitabın en önemli özelliklerinden biri, ilk defa psikolojik sağlığı tıbbın bir dalı olarak sunmasıdır.
Neşredilen nüshanın Fatih Sultan Mehmed için, döneminde “Şeyhu’l-hattâtîn” ismiyle şöhret bulmuş hattat Şeyh Hamdullah (ö. 1526) tarafından kaleme alınmış olması eserin içerik yönünden sahip olduğu öneme görsel bir değer de katmaktadır. Nail Okuyucu ve Zahit Tiryaki tarafından Türkçeye çevrilen eserin yayına hazırlanmasında Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Ayasofya Koleksiyonu 3740 numarada kayıtlı yazma nüsha esas alınmıştır.
Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Ayasofya Koleksiyonu, No. 3740
İslam tarihinde hıfzıssıhha konusunun müstakil olarak işlendiği ilk örneklerden biri Ebû Zeyd el-Belhî’nin (ö. 322/934) Mesâlihu’l-Ebdân ve’l-Enfüs adlı eseridir. Eser, beden ve ruh sağlığının korunması ve hastalıklarının tedavisi konularını içeren iki makaleden oluşmaktadır. Bu iki makale de kendi içinde bölümlere ayrılarak yiyecek ve içeceklerden spor ve müziğe, öfkenin kontrolünden, üzüntünün giderilmesine kadar pek çok farklı konuda yapılması gereken düzenlemeler anlatılmıştır. Kitabın en önemli özelliklerinden biri, ilk defa psikolojik sağlığı tıbbın bir dalı olarak sunmasıdır.
Neşredilen nüshanın Fatih Sultan Mehmed için, döneminde “Şeyhu’l-hattâtîn” ismiyle şöhret bulmuş hattat Şeyh Hamdullah (ö. 1526) tarafından kaleme alınmış olması eserin içerik yönünden sahip olduğu öneme görsel bir değer de katmaktadır. Nail Okuyucu ve Zahit Tiryaki tarafından Türkçeye çevrilen eserin yayına hazırlanmasında Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Ayasofya Koleksiyonu 3740 numarada kayıtlı yazma nüsha esas alınmıştır.